Sociologul Gelu Duminică afirmă că este foarte greu ca un slogan să devină marcă înregistrată pentru un candidat la o demnitate publică, dar acest mesaj înglobează valori pe care alegătorii le doresc de la lideri.

El consideră că niciun slogan românesc nu s-a ridicat la nivelul celui al preşedintelui ales Donald Trump – ”Make America Great Again”, iar electoratul din ţara noastră îşi aminteşte prea puţine. Sloganurile memorabile din istoria alegerilor româneşti, spune Duminică, sunt: „România lucrului bine făcut” – cu care Klaus Iohannis a intrat în cursa pentru primul mandat de preşedinte şi „Să trăiţi bine!” – cu care Traian Băsescu a candidat pentru primii cinci ani la Palatul Cotroceni.

„La nivel de impact asupra publicului, e foarte greu ca un slogan să devină marcă înregistrată pentru candidatul respectiv. (…) Sloganul este cel care este uşor de reţinut, care se promovează singur şi care este etichetă pentru toată platforma politică pe care tu o reprezinţi”, a declarat pentru AGERPRES sociologul.

Principiile evocate pe afişele electorale, arată el, sunt valori pe care omul de rând le vrea de la liderul său, mai ales de la acela perceput ca fiind cel mai puternic în zona de demnitate publică.

„Vrem ca el să ne audă, vrem ca el să fie cinstit, vrem ca el să aibă onoare, să aibă viziune, să fie împăciuitor, să ne unească şi nu să ne dezbine”, menţionează Gelu Duminică.

Acesta a analizat câteva dintre sloganurile cu care politicienii care candidează la cea mai înaltă funcţie în stat încearcă să convingă alegătorii să le acorde votul.

* Elena Lasconi (USR): ”O Românie pentru toţi, nu doar pentru unii”

Acest slogan, spune Duminică, poate mobiliza doar nucleul dur de alegători. „Nehotărâţii, cei care vor să vadă omul care uneşte, nu care separă, sunt mai degrabă îndemnaţi să nu voteze cu doamna Lasconi”, adaugă el. Acest mesaj evidenţiază „dihonia dintre noi şi ei, nevoia de a antagoniza pentru a capitaliza”, adaugă Gelu Duminică.

„În acelaşi timp induce o stare de lehamite şi ideea de două Românii, ceea ce este profund fals. România este una singură, este doar diversă. Faptul că ‘noi’ şi ‘ei’ există este cât se poate de uman şi există în orice societate”, completează sociologul.

* George Simion (AUR): ”Facem istorie prin curaj!”

Duminică spune că acest mesaj se adresează tot nucleului dur al electoratului acestui partid. Sloganul este adresat „propriului electorat, care simte nevoia să fie pe acelaşi palier cu Mihai Viteazul, Vlad Ţepeş, personajele istorice pe care domniile lor le promovează alături de acest slogan”.

Sociologul este de părere că AUR apelează la nişte valori ale unor vremuri „în care România, chipurile, era ‘miezul din dodoaşcă'”.

„Nu era. Şi nici spaţiul românesc nu era apărătorul creştinătăţii. Domnia sa (George Simion – n.r.), ca absolvent de Istorie, ar trebui să ştie că istoria pe care noi am învăţat-o în manuale este mult romanţată, să zicem aşa”, subliniază Gelu Duminică.

În ceea ce priveşte evocarea curajului în mesajul electoral, Gelu Duminică mărturiseşte că nu înţelege la ce se face referire.

* Marcel Ciolacu (PSD): ”Viziune pentru naţiune”

Acesta este mesajul pe care sociologul îl descrie ca fiind cel mai interesant dintre toate.

„Face apel la naţiune. Nu vorbeşte de popor. Naţiunea este un conglomerat, (…) este cel mai incluziv slogan. Vine cu o perspectivă – ‘Nu mă ofer doar pe mine, îţi ofer o viziune privind dezvoltarea tuturor”, explică Duminică.

El apreciază că acesta este cel mai bun slogan pe care un candidat politic îl are în momentul de faţă. „De departe, outdoorul PSD este cel mai bun”, consideră Duminică.

* Nicolae Ciucă (PNL): ”Cu onoare şi credinţă în slujba ţării”

Sociologul îl descrie drept ‘fâsâit’ şi îl raportează la titlul cărţii recent lansate de liderul liberal – „Un ostaş în slujba ţării”.

Sloganul, spune Duminică, este „ciuca meme-urilor”, fiind ironizat pe internet. Sociologul abordează şi problema ridicată de referirea la armată.

„Nu are ce să promoveze decât valorile militare, care trezesc fiori pe şira spinării unora care îşi aduc aminte că în perioada interbelică am mai fost conduşi de un militar şi nu ne-a fost bine deloc”, spune acesta.

Sloganul, arată el, se referă doar la persoană şi nu este incluziv, iar onoarea şi mai ales credinţa sunt extrem de subiective. „Şi între mafioţi există onoare”, completează Duminică. Sociologul evocă informaţii recente din media care îl implică pe preşedintele PNL. În opinia sociologului, potrivit acestor informaţii, Ciucă „nu a dovedit nici onoarea, nici credinţa”.

* Kelemen Hunor (UDMR): „Respekt pentru toţi”

Gelu Duminică spune că este „foarte interesant şi foarte frumos construit”.

„UDMR a avut mereu campanii bune, au ştiut să angreneze prin ceea ce fac în comunicarea publică şi alţi vectori. Respekt cu ‘k’ l-a dus într-o zonă identitară, dar făcându-i pe toţi să se regăsească. În acelaşi timp, s-au adresat şi propriului electorat”, afirmă el.

* Mircea Geoană (independent): ”Viziune. Respect”

Gelu Duminică descrie sloganul ca fiind „incluziv, destul de scurt, aşezat pe aceeaşi linie cu PSD” şi spune că rămâne de văzut care este conţinutul celor două concepte evocate.

„Dacă este să ne uităm la poziţia domniei sale ambiguă asupra unor subiecte o să vedeţi că ideea de respect este considerată cel puţin a fi subiectivă. Viziunea … încă o aşteptăm”, apreciază sociologul. El clasează mesajul lui Geoană printre cele mai bune sloganuri.

* Cristian Terheş (PNCR): ”Credincios Naţiunii Române”

În contextul analizei acestui slogan, Gelu Duminică subliniază aspectul laic al funcţiilor publice.

„Credinţa e o chestiune de alegere individuală. Ce facem cu cei care nu sunt credincioşi? Ce facem cu cei care au altă credinţă decât a domnului Terheş? Ăia nu mai sunt români? Eu n-aş amesteca. Societatea românească s-a schimbat foarte mult. Sunt din ce în ce mai mulţi agnostici, oameni care promovează libertatea religioasă, dar susţin statul laic şi funcţia de demnitate publică să fie una laică”, precizează el.

Duminică face o scurtă comparaţie între acest slogan şi cel al lui Ludovic Orban. „Dacă Orban a spus ‘Eu sunt cinstit’, el spune ‘Eu sunt credincios’. Diferenţa este că credinţa nu prea are legătură cu bunăstarea României”, consideră sociologul.

Gelu Duminică remarcă faptul că, în campanie, candidaţii încearcă să îşi mobilizeze electoratul „promovând ce are fiecare în mica tolbă de calităţi”. „Dacă singura calitate a domnului Terheş este că e credincios, e grav”, mai afirmă sociologul.

* Silviu Predoiu (PLAN): ”Meriţi un preşedinte în serviciul tău!”

În acest caz, Gelu Duminică atrage atenţia că toţi aleşii publici sunt în slujba cetăţeanului, inclusiv preşedintele. El califică sloganul ca fiind „destul de populist”, dar „de înţeles”, deoarece candidaţii doresc să strângă cât mai mult capital electoral.



Sursa

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și reclamele, pentru a oferi funcții de social media și pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, împărtășim informații despre utilizarea de către dvs. a site-ului nostru cu partenerii noștri de rețele sociale, de publicitate și de analiză. View more
Accept